Kankerfonds KWF bindt de strijd aan met kanker. Niet alleen met de ziekte, maar ook met het scheldwoord. Kanker is al jaren een van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. Dat moet afgelopen zijn, vindt KWF, en daarom is er een actie op social media gestart met de hashtag #TegenKK.
Er is bewust voor een actie via social media gekozen omdat het met vaak kinderen en jongeren zijn die met het scheldwoord kanker smijten, en er juist bij deze leeftijdsgroep aan bewustwording gewerkt kan worden.
“Fysiek geweld is niet ok, daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Maar schelden is sociaal geaccepteerd. En dat terwijl woorden net als een klap in je gezicht, serieus pijn kunnen doen. Kanker is zo’n woord dat pijn doet, zeker als je ziek bent of bent geweest of in je omgeving met de ziekte te maken hebt of hebt gehad. Toch is kanker een van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland”, stelt KWF op de website.
In samenwerking met bekende YouTubers als Koen Weijland, Dani Hagebeuk, Reginio ‘Rarko’ Resida, Marcella ‘Nysira’ de Bie en Bas ‘vvbasvv’ van Velzen is de actie #TegenKK gestart. De YouTubers merken namelijk dagelijks op hun streams dat schelden met kanker veelvuldig voorkomt, terwijl dit onnodig kwetsend is.
Zelfs in de gamewereld duikt de hashtag #TegenKK op. In het populaire FIFA21 kunnen gamers sterren als Ronaldo en Messi in tenues uitdossen die de boodschap op de borst uitdraagt. En ook in het echte voetbal wordt de strijd met kankergescheld aangebonden. Amateurverenigingen kunnen mouwbadges bestellen met de boodschap #TegenKK. De eerste 10 clubs in ons land spelen al met dit statement op hun shirt. Van de opbrengst van de mouwbadges gaat een deel naar KWF.
Meer informatie
Bezoek de webpagina van #TegenKK